20 November 2014

Despre lumina: Dreaming of Italy

Toamna mea, cea care imi place, e luminoasa si colorata, nu mohorata si ploioasa, iar mai nou vad ca am virat spre partea "umeda" asa ca putin probabil sa mai apara lumina mea aia magica si speciala, Ma tem ca profetiile celor din jur ca va fi un an sarac in astfel de momente s-au cam implinit :-(. Culmea ca de cateva zile ma tot gandesc la o carte-catalog draga mie, o surpriza placuta descoperita prin 2006 - anul Rembrandt (400 de ani). In intreaga Europa aveau loc expozitii si evenimente dedicate, asa ca am plecat in Olanda, sa vizitez marea expozitie Rembrandt - Caravaggio. Inutil sa spun ca a fost minunat, minunat, minunat.

Insa Mauritshuis adapostea alta minune, o expozitie aparent neinteresanta dar care pe mine m-a pus mult pe ganduri "Dreaming of Italy". Mi-a placut abordarea, m-a intrigat subiectul, am cumparat catalogul (o carte intreaga, zau, are 128 de pagini) si din cand in cand revin la ea cu drag. Chiar si acum am scos-o din raft :D.

Subiectul e complex si acopera Italia in arta, reperul pe care l-a reprezentat aceasta tara din multe puncte de vedere  ("a locus of harmony", "mythical longings", "the remains of classical antiquity", "the centre of European civilisation", "an equally intense and unfulfillable longing", "sense of space and serenity"). Dar ce imi aduc aminte cel mai bine e partea despre lumina - lumina speciala a Italiei, lumina "aia" pe care nici cand incercai sa pictezi un peisaj "gen italian" aflat fiind intr-o tara nordica, nu nu iti iesea. Si totusi "din nord" vin cateva nume grele in arta peisajelor... Diferenta era clara: lumina nordului mai rece si aspra, clara... in timp ce lumina din Italia e calda si usor aurie si lucrurile nu au contururi clare iar culorile se dizolva in ea, totul incremeneste si devine cumva atemporal... well, e the golden light :-).

My kind of light.

Asa ca azi, in plina ploaie mocaneasca, nu ma pot gandi decat la lumina aia magica. Dreaming of Italy, arc peste timp.

No comments: